

MOTORSPORT SOM DRIVKRAFT FÖR UTVECKLING
DRIVE VXOs koncept bygger på erfarenhet från motorsport. Ingen annanstans i världen utsätts föraren för tätare trafik och mer hastigt uppkomna situationer än i motorsporten. Behovet av planering och riskhantering är större här än inom någon annan körsituation. Kunskap om och förståelse för förarens agerande och fordonets dynamiska förutsättningar ligger till grund för utveckling och utbildningar och tjänster hos DRIVE VXO.
PURE RALLY. NO COMPROMISES.
DRIVE VXO Motorsport satsar nu på Pure Rally, No Compromises, Rally när det är som bäst kombinerat med en långsiktig investering i hållbarhet och modern bränsleteknologi. Framtidssäkrat rally utan avkall på prestanda eller underhållningsvärde alltså.
MODERNA BRÄNSLEN
Vår satsning på Rally-SM strävar mot att tävla med bilar som är anpassade för att använda moderna, förnybara bränslen, exempelvis biobränslen och syntetiska bränslen. Det betyder att vi arbetar för att kunna testa och använda dessa bränslen i tävlingarna med syfte att visa att förbränningsmotorer kan prestera minst lika bra eller bättre med moderna bränslen som med traditionella.
BMW 1M COUPE 1,6T GrHB
För projektet har vi byggt en bakhjulsdriven rallybil enligt Svenska Bilsportsförbundets nationella reglemente. Bilen baseras på BMW 1M och byggs enligt den senaste säkerhetsstandarden och förses med 1,6-liters turbomotor och modern elektronik och motorsystem för att möjliggöra test och utvärdering av olika typer av bränslen i en bil som representerar det bästa av rallysporten. Se nedan för teknisk specifikation.
SAMARBETEN MED EXPERTER OCH LEVERANTÖRER
Inom ramen för Pure Rally, No Compromises söker vi samarbete med forskare, tekniker leverantörer och andra experter för att utveckla och använda tekniker och metoder för att göra motorsporten mer hållbar och fossiloberoende.
KONTAKT
Kontakta oss om du vill veta mer om projektet: info@drivevxo.se, 0470 404 03
BMW 1M COUPE 1,6T TECHNICAL SPECIFICATIONS
ENGINE
Type Even Engineering developed 1.6 Turbo, direct injection
Turbo Garrett ball bearing single scroll turbocharger, SBF regulated 31mm restrictor
Code N13
Layout In-line 4
Displacement (cc) 1598
Max. power (bhp) 285
Max. torque (Nm @ rpm) 415 @4000
Exhaust Even Engineering manifold, stainless steel 3" exhaust
Fuel system BMW foam filled, kevlar reinforced 60-liter fuel tank, flexi fuel sensor
ELECTRONICS
Engine management Life Racing F88GDI4
CAN-bus based, PDM-controlled Life Racing PDM and Dash
TRANSMISSION
Type Rear-wheel drive
Gearbox Unic RWD 5-set A2 sequential, moved rearwards 510mm for weight distribution purposes
Differential and drive shafts Unic low-hysteresis externally adjustable ramp diff, Unic drive shafts
Final drive 4.56-1
Flywheel Unic 476T adjustable weight
Clutch TTV multiplate 185 mm clutch
SUSPENSION
Front and rear McPherson-type
Shock absorbers Reiger WRC three-way adjustable 57 mm
CHASSIS
Front TechPro designed linkage and hubs, adjustable anti-roll ar
Rear TechPro designed subframe, linkage and hubs, adjustable anti- roll bar
Steering Unic hydraulic steering pump with Sellholm short ratio rack & pinion.
BODY
Structure TechPro rollcage, raised rear suspension turrets, seam-welded body
Exterior Widened bodywork, WRC type roof vent, polycarbonate windows and vents
Interior and safety FIA 8855-2021, FIA impact side protection foam
BRAKES
Front (mm) Gravel: 304 x 28
Rear (mm) Gravel: 304 x 28
Calipers AP Racing 4-piston callipers
Brake pads Performance Friction
Pedal box Tilton with AP Racing cylinders
Handbrake AP Racing
WHEELS
Rims Braid 7 x15in
Tyres TBD
DIMENSIONS & WEIGHT
Length (mm) 4,240
Width (mm) 1800
Wheelbase (mm) 2,570
Weight (kg) 1,080 (by regulation)