top of page
HBiskör-13 2_edited_edited_edited.png

PURE RALLY
NO COMPROMISES

FRAMTIDSSÄKRAD MOTORSPORT

Rally när det är som bäst I kombination med en långsiktig investering i hållbarhet och modern bränsleteknologi. Framtidssäkrat rally utan avkall på prestanda eller underhållningsvärde alltså.

MODERNA BRÄNSLEN

Vår satsning på Rally-SM strävar mot att tävla med bilar som är anpassade för att använda moderna, förnybara bränslen, exempelvis biobränslen och syntetiska bränslen. Det betyder att vi arbetar för att kunna testa och använda dessa bränslen i tävlingarna med syfte att visa att förbränningsmotorer kan prestera minst lika bra eller bättre med moderna bränslen som med traditionella. 

BMW 1M COUPE 1,6T GrHB

För projektet har vi byggt en bakhjulsdriven rallybil enligt Svenska Bilsportsförbundets nationella reglemente. Bilen baseras på BMW 1M och byggs enligt den senaste säkerhetsstandarden och förses med 1,6-liters turbomotor och modern elektronik och motorsystem för att möjliggöra test och utvärdering av olika typer av bränslen i en bil som representerar det bästa av rallysporten. Se nedan för teknisk specifikation.

 

SAMARBETEN MED EXPERTER OCH LEVERANTÖRER

Inom ramen för Pure Rally, No Compromises söker vi samarbete med forskare, tekniker leverantörer och andra experter för att utveckla och använda tekniker och metoder för att göra motorsporten mer hållbar och fossiloberoende. Vi arbetar även med att tillhandahålla moderna bränslen via VXO FUELS.

KONTAKT

Kontakta Hans om du vill veta mer om projektet: hans.baath@drivevxo.se

Teknisk Specifikation

BMW 1M COUPE 1,6T TECHNICAL SPECIFICATIONS

ENGINE

Type Even Engineering developed 1.6 Turbo, direct injection

Turbo Garrett ball bearing single scroll turbocharger, SBF regulated 31mm restrictor

Code N13

Layout In-line 4

Displacement (cc) 1598

Max. power (bhp) 285

Max. torque (Nm @ rpm) 415 @4000

Exhaust Even Engineering manifold, stainless steel 3" exhaust

Fuel system BMW foam filled, kevlar reinforced 60-liter fuel tank, flexi fuel sensor

ELECTRONICS

Engine management Life Racing F88GDI4

CAN-bus based, PDM-controlled Life Racing PDM and Dash

TRANSMISSION

Type Rear-wheel drive

Gearbox Unic RWD 5-set A2 sequential, moved rearwards 510mm for weight distribution purposes

Differential and drive shafts Unic low-hysteresis externally adjustable ramp diff, Unic drive shafts

Final drive 4.56-1

Flywheel Unic 476T adjustable weight

Clutch TTV multiplate 185 mm clutch

SUSPENSION

Front and rear McPherson-type

Shock absorbers Reiger WRC three-way adjustable 57 mm

CHASSIS

Front TechPro designed linkage and hubs, adjustable anti-roll ar

Rear TechPro designed subframe, linkage and hubs, adjustable anti- roll bar

Steering Unic hydraulic steering pump with Sellholm short ratio rack & pinion.

BODY

Structure TechPro rollcage, raised rear suspension turrets, seam-welded body 

Exterior Widened bodywork, WRC type roof vent, polycarbonate windows and vents

Interior and safety FIA 8855-2021, FIA impact side protection foam

BRAKES

Front (mm) Gravel: 304 x 28

Rear (mm) Gravel: 304 x 28

Calipers AP Racing 4-piston callipers

Brake pads Performance Friction

Pedal box Tilton with AP Racing cylinders

Handbrake AP Racing

WHEELS

Rims Braid 7 x15in

Tyres TBD

DIMENSIONS & WEIGHT

Length (mm) 4,240

Width (mm) 1800

Wheelbase (mm) 2,570

Weight (kg) 1,080 (by regulation)

bottom of page